La via catalana per la transparència: voluntat política i gestió documental

Dia i hora:
Dissabte 25 d'abril de 2015 a les 6 de la tarda

Lloc:
Sala d'actes de la Cooperativa.
C. Enric Prat de la Riba, 17. 1a planta. Torelló

Hi intervindran:
Il·lm. Sr. Joan Sadurní (alcalde de Sant Vicenç de Torelló)
Il·lm. Sr. Jordi Fàbrega (alcalde de Sant Pere de Torelló)
Il·lm. Sr. Santi Vivet (alcalde de Torelló)
Vicenç Ruíz (Vicepresident de l'Associació d'Arxivers-Gestors de Documents de Catalunya)

***

Entenem per gestió documental (tal com recull la llei 10/2001 i els estàndards internacionals) el conjunt de tècniques i procediments destinats a gestionar eficientment tot el cicle vital de les dades i els documents que genera una organització, amb l'objectiu d'assegurar la seva integritat i el seu accés permanent.

La garantia de transparència d'una administració no es calcula per la quantitat d'informació disponible sinó per la qualitat d'aquesta informació, i la qualitat d'aquesta informació només es pot garantir a través de la gestió documental.

Aquests principis, entre d'altres, són els que defensa la Declaració Universal sobre els Arxius (DUA). La DUA va ser aprovada amb la finalitat de reconèixer el paper clau dels arxius, tant en la transparència administrativa i en la rendició de comptes democràtica com en la preservació de la memòria social col·lectiva i en la investigació històrica. A Catalunya hem estat pioners a tot Europa i a nivell internacional en l'adopció de la DUA, la Diputació de Girona l'adoptà el dia 18 de juny de 2013 i el Parlament de Catalunya ho va fer el 17 de juliol d'aquest mateix any. Torelló s'hi va afegir el 27 de gener de 2014 a instàncies del servei d'arxiu municipal.

Des de la CUP Torelló – Som Poble ens hem decidit a organitzar aquest acte per conscienciar a la ciutadania i a les forces polítiques de que aquesta declaració no passarà d'una declaració de bones intencions si no s'hi dediquen els mitjans necessaris perquè sigui una realitat. Per altra banda, conscients de que no es pot destriar la transparència de la participació ciutadana, creiem que és de vital importància familiaritzar la ciutadania amb la gestió dels afers i de la informació pública i som de l'opinió que aquest acte hi pot ajudar.

En l'acte els alcaldes de la Vall del Ges ens donaran la seva visió sobre com es poden treballar les polítiques de transparència des dels ajuntaments i com ho estan fent en el seu cas. Per la seva banda, Vicenç Ruiz aportarà les claus que des l'Associació d'Arxivers es creuen necessàries per aconseguir que aquesta voluntat política esdevingui una realitat a través de la gestió documental.

Informació addicional: