Ple de dilluns 15 de juliol de 2015

El ple d’avui ha començat amb un sentit minut de silenci en record de Maria Vivet i Fernández. Aquestes han estat les intervencions més destacades dels nostres regidors:

• Aprofitant que s’aprovava l’oferta d’aules 2015-2016 de les llars d’infants municipals, hem preguntat com sabien distribuït les sis places de P1 que no podia assumir la llar d’infants la Cabanya. El regidor d’educació Marc Fontserè ha comentat que no li constava i que properament ens diria alguna cosa.

• Hem votat en contra de l’aprovació de les dues festes locals al municipi de Torelló per a l'any 2016 perquè l’ajuntament no ha atès la demanda popular de celebrar un referèndum sobre aquesta qüestió. Durant la nostra intervenció hem criticat el fet que el reglament de participació ciutadana s’apliqui de diferents maneres segons l’ocasió.

• També ens hem oposat a la revocació de l’acord de data per a la celebració de la consulta sobre l’ús futur del camp de futbol del barri de Montserrat. Durant la nostra intervenció hem argumentat que estàvem d’acord a ajornar la consulta sempre i quan es fes un replantejament del procés participatiu que en el seu moment van dissenyar CIU i ERC, ja que aquest s’havia caracteritzat per l’opacitat i la improvisació. Hem argumentat que no es van fixar unes regles de joc clares des del principi: com es votaria, qui podria votar, quan es votaria, etc., i a més hem exposat que a mesura que el procés ha avançat s’ha anat actuant segons ha convingut o com s’ha pogut. Una bona prova d’això és que després de donar-hi moltes voltes es va fixar una data per la consulta que no era legal per la proximitat dels comicis municipals i la votació no es va poder fer. El desgavell ha arribat al punt de demanar l’opinió sobre què fer en uns terrenys que no són de titularitat municipal. També hem mostrat la nostra sorpresa pel fet que l’equip de govern actual al·legui que la consulta no cal fer-la perquè no hi ha contingut per fer-la (ara diuen que només hi ha un projecte), i que en canvi just abans de les eleccions i fins aquest mes de juliol tant CIU com FEM defensessin que s’havia de fer. També en clau econòmica hem retret que ara es digui que el projecte escollit no es pot tirar endavant. Per nosaltres això també denota que el procés ha set un nyap i que ha estat mal plantejat des del principi. Hem advertit del descrèdit polític que suposa l’incompliment de l’acord de ple, així com l’incompliment dels compromisos electorals dels integrants de l’equip de govern (ni CIU ni FEM no van fer pública aquesta voluntat durant la campanya i van posar èmfasi en el fet d’incentivar la participació). Finalment hem demanat a l’equip de govern creï una comissió de treball per refer de dalt a baix l’actual reglament de participació ciutadana perquè deixi de ser paper mullat. Entenem que és prioritària la formació d’un grup de treball que hauria d’anar més enllà dels partits polítics i que hauria de fixar clarament les normes per a futurs processos de participació. Sembla però que de moment no hi ha cap voluntat política de portar-ho a terme.

• Ens hem abstingut a l’hora d’aprovar l'actualització de la retribució que ha de percebre l'empresa SOREA, S.A., per la prestació del servei de subministrament d'aigua, perquè entenem que hi ha formes més eficients i socialment més justes de gestionar aquest servei.

• Ens oposat a l’aprovació inicial projecte bàsic i d’execució per a la construcció d’una Sala Polivalent a la Zona esportiva municipal basant-nos en tres eixos: l’econòmic, la desproporció de l’obra i els criteris ecològics. Respecte el primer eix hem exposat en xifres el que suposa aquest projecte pel pressupost municipal de Torelló i com condicionarà les xifres de tot el mandat. Si es compara amb les partides que es destinen a benestar social o a cultura, queda clar que és un disbarat. Respecte a la desproporció del projecte hem anomenat les dimensions exagerades d’una obra que no respon a cap necessitat urgent i de la qual se’n podria prescindir si s’aprofitessin espais ja existents. En aquest punt i per definir l’obra hem utilitzat l’adjectiu “faraònica” agafant les paraules que el mateix David Forcada (FEM), ara a l’equip de govern, va utilitzar durant la campanya per criticar el projecte. També en aquest punt hem titllat el projecte de voler estirar més el braç que la màniga, ja que tot i les seves dimensions es planteja amb un terra poc adequat per jugar a bàsquet, sense lavabos i sense calefacció. També hem remarcat el tarannà de l’equip de govern pel fet de no preveure-hi cap nova dotació de personal per gestionar la nova sala. Pel que fa als criteris ecològics, hem denunciat com encareix l’obra el fet que es situï en zona inundable i també hem remarcat l’agressió paisatgística que suposarà per l’entorn. La zona popularment coneguda com “del xiringuito” és un dels últims espais lliures de ciment prop del centre del poble i s’hi celebren actes tan emblemàtics com els concerts de Festa Major.

• Ja en el torn de prec i preguntes hem demanat sobre l’entrada que la policia local va fer a la plaça Vella minuts abans de la fi de la festa del batre i la civada (Porronada), malgrat que l’acte estava transcorrent amb total normalitat. Quan encara no s’havia complert l’horari fixat per l’ajuntament als organitzadors de la festa, diversos vehicles de la policia van fer acte de presència a la plaça per diferents punts i fins i tot algun agent la va travessar a llom de la seva motocicleta posant en risc la integritat dels assistents de la festa. Hem demanat que es revisin els protocols d’actuació perquè aquest tipus d’intervencions generen riscs innecessaris i donen una mala imatge dels agents que han de garantir la seguretat de tothom.

• També en aquest torn hem proposat al regidor de comerç que incorpori actes a favor del consum responsable i del comerç just en la pròxima celebració de la “Nit de botigues”.

• Ens hem interessat sobre les contribucions especials que hauran d’assumir els veïns del carrer Sant Bartomeu i sobre el fet que FEM, ara a l’equip de govern, hagi canviat d’opinió sobre aquest aspecte. Hem demanat que es fixin criteris clars perquè davant noves obres, com pot ser la del carrer Nou, no s’hagi de tornar a improvisar i ningú es pugi sentir agreujat. La CUP Torelló – Som Poble s’oposa a que es fixin taxes especials als veïns del carrer Sant Bartomeu.

• Finalment ens hem interessat sobre la col·laboració que l’ajuntament de Torelló dispensarà al Sunset Festival. Tot celebrant el fet que per primer cop es faci al nostre poble, hem pogut saber que l’ajuntament hi col·laborarà cedint la carpa, els jardins Vicenç Pujol i la zona esportiva. També es muntaran activitats amb diferents entitats del poble.

• Qualsevol aclariment o aportació que vulgueu fer al respecte la podeu fer aquí mateix o enviar un mail a [email protected]

#‎FEM_HO #‎CUPsistori