Ple ordinari 28/01/2019

Aquestes foren les intervencions més destacades del nostre grup en el ple ordinari que es va celebrar el passat dilluns 28 de gener a la Sala noble de Can Parrella de l’Ajuntament de Torelló.

El punt més destacat del ple fou delegació del servei de subministrament d’aigua en baixa i sanejament al Consell Comarcal d’Osona. El nostre grup, l’únic que des del principi ha defensat clarament la necessitat d’una gestió pública i directa del servei i el que més ha batallat durant aquest mandat perquè aquest bé comú deixés d’estar en mans privades, no ha pogut votar a favor d’aquesta delegació perquè aquesta s’ha fet reproduint el model d’empresa privada, relegant a Torelló a un paper secundari i deixant de banda la ciutadania.

Els problemes legals i burocràtics del Consell Comarcal a l’hora de poder crear una empresa mixta pública-privada per gestionar el servei d’aigua (opció preferida per l’equip de govern i d’altres grups de l’Ajuntament), ha acabat sent la raó principal per escollir un model públic. Segurament per això aquest s’ha acabat fent a imatge i semblança d’una entitat privada amb ànim de lucre amb tots els seus defectes i opacitats. És veritat que el conveni signat entre l’Ajuntament i el Consell Comarcal és un avenç respecte el que hi havia amb SOREA, però la gestió pública sense control i transparència no és sinònim de bé públic ni és garantia de res.

A l’inici del mandat i a proposta de la CUP Torelló – Som Poble, es va impulsar des de l’Ajuntament de Torelló una comissió d’estudi per analitzar els diferents models de gestió possibles i fer partícip a la ciutadania d’aquest debat. Malgrat aquest acord de ple, les negociacions amb el Consell Comarcal s’han fet a esquenes de la comissió i aquesta no ha estat convocada ni informada per participar en els termes de l’acord (fins el punt que hem hagut d’espavilar-nos per aconseguir els documents claus com els estatuts i el reglament del nou ens). Per altra banda, en tot moment i malgrat les constants peticions fetes pel nostre grup perquè el debat es traslladés al carrer, l’equip de govern s’ha negat en banda a informar i convidar a participar a la ciutadania en el debat per escollir el model de gestió del servei.

Un altre aspecte especialment preocupant és el desinterès o debilitat que l’equip de govern ha mostrat en aquesta negociació, ja que s’ha conformat/resignat amb què Torelló tingui un pes testimonial en els òrgans de presa de decisió del futur servei. Els estatuts i el conveni previstos, limita l’administració a un grup reduït d’11 persones, la gran majoria càrrecs polítics representants de municipis aliens al servei. Torelló, el municipi de més població que ha fet un pas endavant per apostar per aquest servei públic, no tindrà representació permanent en aquest òrgan de decisió, i quan en tingui, estarà en franca minoria envers les quotes polítiques imposades des del Consell Comarcal i beneïdes per l’equip de govern , ERC i el PSC (grups més representants en aquest òrgan). Així doncs, el nostre Ajuntament no tindrà capacitat per influir en aspectes tan importants com ara definir quotes, clàusules socials, escollir la persona que ostentarà la gerència o planificar les inversions necessàries.

En conclusió, s’ha acabat creant una empresa pública que funcionarà com un ens privat i que no suposarà cap avenç en drets i sobirania per a la ciutadania que finançarà el gruix del servei amb les seves quotes.

En un altre ordre de coses, un cop més el nostre grup va ser l’únic que va presentar mocions. La primera d’elles va servir per rebutjar l’operació contra l’independentisme i les detencions del 16 de febrer. La proposta va ser aprovada amb tots els vots a favor del consistori a excepció dels del PSC que es va abstenir sense justificar el seu vot. La segona d’elles, aprovada per majoria absoluta, ha suposat l’adhesió de l’Ajuntament a la campanya “Cap nen i nena sense caramels” impulsada per l’Associació Celíacs de Catalunya.

En el torn de precs i preguntes, entre altres aspectes, des del nostre grup vàrem denunciar la tala indiscriminada d’arbres que aquests darrers dies s’ha produït a la Coromina. També vam demanar explicacions sobre el fet que una obra nova com la de la Sala Polivalent patís l’esfondrament de part del sostre del vestíbul el passat dijous 24 de gener (per sort sense ferits). Igualment, vàrem advertir sobre la situació que viu el parc de bombers després de que alguns dies hagi estat tancat.

Finalment, després de recordar al regidor Manel Romans que té pendent des de fa mesos enviar el pla d’igualtat d’obligat compliment a les empreses locals, en un episodi que per desgràcia ja és força recorrent, el nostre grup va haver de recriminar al mateix regidor les seves actituds prepotents i masclistes.

Qualsevol aclariment o aportació que vulgueu fer al respecte la podeu fer aquí mateix o enviar un mail a [email protected]. També us recordem que podeu revisar tot el ple a través de http://plenostorello.videoacta.es.